Aby kríže neboleli

Autor: Július Kazimír | 25.7.2013 o 9:15 | Karma článku: 6,68 | Prečítané:  1263x

Joseph Hubertus Pilates pred 100 rokmi vymyslel a navrhol 34 cvikov, ktoré dovtedy nikto nevidel. Sú zoradené do elegantných kreácií, ktoré nadväzujú jedna na druhú, pričom cvičenie je nielen účinné, ale aj krásne na pohľad. Populárna brušná séria na žinenke neobvyklým spôsobom namáha brušné svaly a stačí desať opakovaní z každého cviku, aby ste cítili, že cvičíte v inej dimenzii.

Lenže...

Je tu jeden rozdiel. Joseph Pilates by si nikdy nebol pomyslel, že jedného dňa sa bude jeho precízna metóda cvičiť v skupinách. Pôvodný koncept bol navrhnutý ako individuálne cvičenie, kde majster vyučuje pohyb a adept postupne získava novú skúsenosť a nové telo. Rozhodujúci je detail. Nastavenie panvy. Poloha hlavy a poloha lopatiek. Zvláštne dýchanie a pozícia hrudníka. Axiálny ťah. To všetko Vás musí naučiť inštruktor, ktorý to vie a má na Vás čas - každé telo je totiž iné. V knihách sa donekonečna omieľajú Pilatesove princípy, raz ich je šesť, inokedy sedem, ba aj osem či deväť. Obchádza sa najvyšší princíp: všetky princípy musia fungovať súčasne! A to je nesmierne ťažké, pretože všetko musí kontrolovať myseľ a tá je u moderného človeka dosť rozlietaná...

Hlboké svaly chrbtice

Joseph Pilates ako samouk mohol nanajvýš tušiť, že jeho cvičenia aktivujú aj iné svaly, ako tie povrchové. Klinické štúdie v 90 rokoch dvadsiateho storočia sa zamerali na hlboké svaly brucha a chrbta. Význam týchto skrytých svalov pri bolestiach chrbtice nebol dovtedy celkom zrejmý ani odborníkom. Postupne bolo jednoznačne preukázané, že tieto hlboké štruktúry sú pri bolestiach v krížoch utlmené a dajú sa špeciálnym cvičením reštartovať.

Stovka.jpg

Stovka

Celá brušná séria Pilatesovej metódy začína cvikom Stovka. Autor ju nazval One Hundred. Jedná sa o 100 kmitov natiahnutými rukami v polohe, kedy sú hlava a dolné končatiny zdvihnuté nad podložku. Zdvihnutá hlava namáha svaly šije a zdvihnuté dolné končatiny namáhajú kríže pákovým mechanizmom. Cvik sa dá robiť korektne iba vtedy, keď viete nastaviť správne panvu a aktivovať hlboké svaly brucha. V opačnom prípade cvičenie prebíja do chrbtových a šijových svalov, spôsobuje nepríjemné pocity, diskomfort a často bolesť.

Neutrálna panva

Kým nebol k dispozícii Pilates tester, bolo často obtiažne vysvetliť a naučiť klientov správnu polohu tzv.neutrálnej panvy. Táto poloha je totiž pre každého iná, je to individuálna pozícia, ktorá závisí od anatomických daností. A od nej práve závisí korektná aktivácia hlbokých svalov spodného brucha. S novou pomôckou sa tento kľúčový bod metódy darí prekonať veľmi rýchlo a cvičenie pri bolestiach v krížoch systémom Pilates Medical je oveľa efektívnejšie.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Stálicou maďarskej politiky na Slovensku je Béla Bugár

Maďarskú menšinu na Slovensku reprezentujú v podstate od roku 1989 tie isté tváre.

KOMENTÁRE

Vyčerpá sa s Ficom III Bugárov kredit?

Most-Híd je taký baleťák na hrane.

TECH

Lysohlávky pomohli pacientom s rakovinou

Látka dokázala odhaliť pacientom nový zmysel života.


Už ste čítali?